Кастрычніцкі цэнтр гісторыі і культуры

музеі
Хуткая навігацыя

Апісанне

Тып

Комплексны

Выставачныя экспазіцыі

4

Адкрыццё Кастрычніцкага цэнтра гісторыі і культуры адбылося 6 мая 1995 г. як Музея народнай славы ў гонар Пяцідзесяцігоддзя Перамогі ў Вялікай Айчыннай вайне, а ў лістападзе 1995 ён быў рэарганізаваны ў Цэнтр гісторыі і культуры Кастрычніцкага раёна. Асноўным напрамкам дзейнасці з'яўляецца збор, вывучэнне, папулярызацыя і захаванне гісторыка-культурнай спадчыны раёна. У сувязі з гэтым вядзецца навукова-даследчая праца і камплектаванне фондаў. Належная ўвага надаецца навукова-асветніцкай працы. Агульная колькасць музейных прадметаў складае 3421 экспанатаў, з іх асноўнага фонду - 2146, навукова-дапаможны - 1275. Экспанаты размешчаны ў будынку дэманстрацыйнай плошчай экспазіцыйных залаў 176,2 м2 і выставачных залаў - 120,0 м2 і прадстаўлены ў 4 пастаянных і 3 часовыя перасоўных экспазіцыях.

У музеі праводзяцца лекцыі па гісторыі і культуры раёна, пасяджэнні за круглым сталом і пазнавальныя турніры па гісторыі і культуры раёна па юбілейных і знамянальных датах, гістарычным падзеям, актуальных пытаннях сучаснасці, навагоднія ранішнікі, гульнявая навагодняя праграма "У сядзібе Дзеда Мароза", прадстаўленні Батлейкі «Цар Ірад», «Калядная зорка», гісторыка-мастацкія, музычна-літаратурныя кампазіцыі па сцэнарах юбілейных, святочных дат, на тэму ваенна-патрыятычнага і маральнага выхавання, святочны вечар вядомых і заслужаных людзей раёна па распрацаваным сцэнары, звязаны з дасягненнямі чалавека, яго маральнымі і сямейнымі якасцямі, Музейныя заняткі «Майстар-клас» па вырабе ніцяных лялек - абярэгаў, вырабаў з саломы, салёнага цеста, кардона і г.д. У наяўнасці музея маецца сувенірная прадукцыя, прадстаўленая сувенірамі з саломкі і салёнага цеста, ніцянымі і глінянымі абярэгамі, грашовымі мяшочкамі, засцярогамі з лячэбных траў, вышыўкай. Кастрычніцкі цэнтр гісторыі і культуры узнагароджаны граматамі раённага і абласнога ўпраўлення культуры, Міністэрства культуры Рэспублікі Беларусь.

Экспазіцыі

”Зямля нашых продкаў” ахоплівае працяглыя межы часу ад каменнага веку да XIX стагоддзя. Першыя сляды існавання чалавека на тэрыторыі раёна адносяцца да эпохі мезаліту - гэта прыкладна IX - V тысячагоддзе да н.э. Сведкі пра гэта - у вітрынах , якія адлюстроўваюць вынікі археалагічнай разведкі 30- 90- х гадоў. « Дрыгавічы » - гэтая тэма пераносіць у эпоху ранняга сярэднявечча IX - XIII стагоддзя. Вядзецца апавяданне аб адным з шматлікіх славянскіх плямёнаў, якія згулялі велізарную ролю ў зараджэнні беларускага народа. « У складзе Вялікага княства Літоўскага» - у XIV стагоддзі разам з іншымі землямі беларускага Прыдняпроўя Рудабелка ўвайшла ў склад ВКЛ. З пачатку XVI стагоддзя па XVIII стагоддзе Рудабелка была адной з панскіх маёнткаў князёў Радзівілаў. « У складзе Расійскай імперыі». У канцы XVIII стагоддзя нашы землі ўвайшлі ў склад Расійскай імперыі. У гэтыя часы уладальнікам сядзібы Рудабелка быў дваранскі род Лапо. Адзін з сыноў Дамініка Лапы - Аляксандр быў сярод паўстанцаў К.Каліноўскага ў 1869 годзе. Другі - Міхаіл ўдзельнічаў у паўстанні дзекабрыстаў. Іх расціла Рудабельская зямля.

”Рудабелка - край партызанскі” апавядае пра партызанскі рух у гады Грамадзянскай і Вялікай Айчыннай войнаў. «Рудабелка рэвалюцыйная». Першыя крокі Савецкай улады, менавіта ў гэты час паўстала легендарная Рудабельская Рэспубліка, паўстаў першы партызанскі атрад «Чырвоны Кастрычнік». 20 - 30-е гады жыцця людзей краю - гэта станаўленне сельскай гаспадаркі, адукацыя раёна, дасягненні і поспехі рэпрэсіі. Першы дзень вайны на Кастрычніцкай зямлі, арганізацыя Кастрычніцкай партызанскай зоны, падпольная друкарня, лясныя школы, людзі, якія адваявалі сваю зямлю, зверствы фашыстаў. Пра ўсё гэта вы даведаецеся ў залах, якія адлюстроўваюць падзеі з 1917 па 1944 год.

”Святыні вакол нас” калекцыя абразоў «Святыні вакол нас» прадстаўляе 12 асноўных хрысціянскіх святаў. Сярод 12 свят, якія адзначаюцца вернікамі асабліва ўрачыста, ёсць абразы, звязаныя з жыцьцём Багародзіцы. Гэта: 1. Каляды Багародзіцы (21 верасня); 2. Увядзенне ў храм Багародзіцы (4 снежня); 3. Дабравешчанне (7 красавіка); 4. Успенне Багародзіцы (28 жніўня); 5. Каляды Багародзіцы (21 верасня). У экспазіцыі прысутнічаюць таксама і четырехчастные іконы, якія яшчэ называюць «на чатыры клеткі», «чатыры кляйма». Маецца яшчэ некалькі сюжэтных груп: іконы з выявай розных святаў, напрыклад, Каляд, Стрэцення, Успення і многіх іншых; іконы з выявамі розных святых, напрыклад, Георгія Перамаганосца, апосталаў Пятра і Паўла. Наведвальнікі з цікавасцю знаёмяцца з вобразамі старажытнарускай жывапісу, з якія ляжаць у іх аснове сюжэтамі. Гэтыя сюжэты старажытнарускага жывапісу, запазычаныя з хрысціянскага слова, у асноўнай сваёй частцы знаёмыя ўсім хрысціянскім народам. Але дзякуючы асаблівым адносінам да хрысціянскага слова гэтыя сюжэты сталі на Русі асновай самабытнай, унікальнай ў сусветнай культуры з'явы - старажытнарускага іканапісу .

”Беларуская хата” прадстаўляе сабой быт беларускага селяніна канца XVIII – XIX в. Прыцягваюць увагу вырабы з тканіны, якую ткалі на кроснах у хатніх умовах. Сыравінай для іх былі каноплі, лён, воўна – усё таксама ўласнага вырабу: беларускія касцюмы, адзенне - святочнае і для працы, ручнікі, посцілкі. Усе гэта наглядна маецца ў экспазіцыі. Прадстаўлены вырабы з саломы, керамікі, з гліны і дрэва, розныя прадметы побыту, якія выкарыстоўваліся ў сялянскай гаспадарцы. Гэта дае магчымасць устанавіць часоў былых і новых сувязь, што прываблівае наведвальнікаў, асабліва моладзь і вучняў.

Графік працы

Адміністрацыя 09:00 - 18:00 выхадныя субота, нядзеля

Каса 10:00 - 19:00 выхадныя нядзеля, панядзелак

Экспазіцыі 10:00 - 19:00 выхадныя нядзеля, панядзелак

На мапе

Адрас

247319, Рэспубліка Беларусь, Гомельская вобласць, г.п. Акцябрцкі, вул. Савецкая, 2